Bij de Mallemolen werken we met een vast ochtendprogramma. Dit verhoogt de herkenbaarheid voor het kind en daarmee een veilig en vertrouwd gevoel.
Tussen 08.15 en 09.00 uur kan het kind worden gebracht. De peuters kunnen fijn in één van de twee lokalen spelen: fietsen, klimmen en verkleden in het speellokaal (met de glijbaan). In het werklokaal (het grote lokaal) worden verschillende bezigheden aangeboden op vaste plaatsen, wat de spontane, onderlinge samenwerking stimuleert (bijvoorbeeld kleitafel, plak/knutseltafel, puzzeltafel en poppenhoek). De hoeken zijn duidelijk te herkennen en het aantal is beperkt. In het begin van de ochtend kan er gewerkt worden met verf, klei, plaksel etc. om de creativiteit van de kinderen te stimuleren. Vaak worden dan ook seizoensgebonden werkstukjes gemaakt, zoals voor moeder-/vaderdag, Pasen, Sinterklaas en Kerst. Halverwege de ochtend rond 10:15 uur wordt gezamenlijk opgeruimd en is er een rustpunt, en is het tijd voor plassen, handen wassen en luiers verschonen.
De kinderen gaan weer terug naar hun eigen groepsruimte (groep 1 bestaande uit 8 peuters of 2 bestaande uit 16 peuters). Hier gaan we in een kring wat gezelligs doen zoals zingen, versjes opzeggen, spelletjes doen, verhaaltjes vertellen en verjaardagen vieren. Het is dan ook tijd om iets te gaan eten en drinken. Bij goed weer gaan we om ongeveer om 11.30 uur naar buiten. Veel kinderen vinden het prettig om vrij te spelen in de zandbak, of met de fietsjes en karren over het schoolplein te rijden. Andere kinderen willen liever met de begeleidsters spelletjes doen. Tussen 12.00 uur en 12.30 uur kunnen de kinderen worden opgehaald.
Over het verloop van de ochtend kunt u altijd terecht bij de juffen. Ook zullen zij u opzoeken om ontwikkelingen met u te bespreken, denk aan zindelijkheid, taal, etc. Elke peuter heeft een eigen mentor die de ontwikkeling bijhoudt en het contact hierover onderhoudt met de ouder/ verzorger. De observatiegegevens worden bijgehouden in “Kijk”. Dit peutervolgsysteem wordt gebruikt in samenwerking met de Fabrititusschool en maakt een soepele overdracht naar iedere basisschool mogelijk.